Vyberte stránku

Finanční poradenství v České republice ušlo kus cesty. Vyvstává však otázka: jakým směrem?

Určitě mnozí z nás pamatují doby, kdy po ulicích a domech běhali mladí kluci v oblecích po tátovi a přesvědčovali o tom, že zrovna spoření do jejich životní pojistky je to nejlepší řešení.

Dnešní finanční poradenství však vypadá trochu jinak: nádherné luxusní kanceláře, draze vypadající obleky na míru, kvalitní košile, nablýskané hodinky v řádech tisíci korun, široká kravata a často auto s logem firmy na leasing.

Co se doopravdy skrývá pod pokličkou?

Velké náklady poradců/manažerů. Finanční poradenství v dnešní době nese sebou čím dál větší náklady. Velké finančně-poradenské firmy si rády „zavážou“ svůj střední management či samotné poradce autem na leasing, nájemní smlouvou kanceláří apod. Možná Vám pak vyvstává otázka, zda-li poradce či manažer s velkými finančními závazky bude jednat vždy ve Vašem zájmu? Ne nadarmo se říká: „nezáleží kolik vyděláš, ale kolik neutratíš„.

Nákladná centrála. Poradci zastupující velké společnosti často ze své práce odvádějí centrále 15-30% a cca 30% managementu (manažeři a ředitelé, kteří jsou ve struktuře nad nimi). Pokud cítíte, že Vám společnost má co dát a tato cena je adekvátní, pak je to v pořádku. Pokud je tato cena příliš velká na to, co opravdu dostáváte, mohlo by existovat efektivnější řešení?

Plnění kritérií. U některých firem je povinnost plnit kritéria (podepsané smlouvy). Věděli jste například, že i v bankách musí poradci plnit určitá kritéria či sbírat body? Možná Vám ihned probleskne hlavou, jakým způsobem to bude poradce motivovat? Bude jeho jednání opravdu ve Vašem zájmu, když vědět, že z životní pojistky má více bodů než z podílových fondů či z jiných produktů?

Provize. V České republice je provizní systém zcela běžný.  Alespoň zatím. Nabídne Vám poradce spíše levnější nebo spíše dražší produkt?

Storno. S provizemi souvisí i fakt, že za produkty typu životní pojištění se poradcům vyplácí provize celá najednou a pokud klient vypoví pojistku do dvou let, tak poradce provize nebo její část vrací.

! Příjem z životních pojistek se může díky stornům záhy stát pro poradce či manažery velký výdej.

Výběr produktů. Všimli jste si někdy toho, že poradci, jenž nemají analytické myšlení, jsou v tomto oboru a radí lidem? Opravdu mají za sebou analytické oddělení, které s nimi na denní bázi konzultuje řešení jejich klientů a nebo tito lidé prodávají pár produktů, jenž si osvojili, a využívají motivy lidí, jako je spoření pro dítě, dovolená, klidné stáří či jiné lidské touhy, popřípadě jejich vlastní strach?

Vzdělání.  Možná se stalo přímo Vám, že Vám zavolal známý s tím, že prošel měsíčním školením a je z něho profík v oboru finančního poradenství. Za jak dlouho se ale člověk stává opravdu profesionálem? Trvá to měsíc nebo roky, možná i desítky let?

Jak by finanční poradenství mohlo či mělo vypadat?

Sám na sebe. Pokud člověk pracuje na své jméno, může si vážit své práce víc? Říká se: „jméno máme jen jedno„.

Placené poradenství. Tento model je běžný a funguje v některých státech. Poradci jsou placeni od samotných klientů v intervalech, ať už ročních, pololetních či měsíčních. K čemu to poradce motivuje? Dostal by další měsíc či rok zaplaceno, kdyby se dobře nestaral o své klienty? Bude shánět neustále nové a nové klienty a nebo se spíše zaměří na ty stávající?

Success fee. Tento model je v některých zemích znám především u investic. Poradce spravuje svému klientovi portfolio a je placený částí z toho, co mu vydělá. Bude poradce motivovaný?

Vzdělání. Říká se, že vzdělání je něco, co vám nikdo nikdy nevezme. Cítíte to také tak? Pro každou odbornou činnost by mělo být vzdělání na prvním místě. V dnešní době je možnost získat dobré finanční vzdělání, např. certifikát €FA™ (European Financial Advisor) či vyšší €FP™ (Europena Financial Planner).

Suma sumárum

Od počátku 90.let uplynul nějaký ten pátek a finanční poradenství se v České republice posunulo směrem blíž k profesionálům. Vystupují tak, komunikují tak, vypadají tak. Už jen vyvstává otázka, zda-li opravdu jsou a zda-li jejich zájmem je pomoci více klientům než sobě. Pokud ne, trh a zvyšující-se nároky na tento obor spolu s novým občanským zákoníkem či novelou Zákona č.38/2004 Sb. přispějí k selekci a je možné, že za pár let obor finanční poradenství v ČR dostane úroveň, jenž jí patří.